Outdoor blog
Warm slapen in je slaapzak
Warme slaapzak tips

Warme slaapzak tips

Warm slapen in je slaapzak

Lekker warm slapen in je slaapzak is aan verschillende factoren onderheven. Allereerst de juiste warme slaapzak met de juiste minimale comforttemperatuur. Maar dan ben je er vaak nog niet. In dit artikel leeg ik je uit hoe je lekker warm kan slapen in je slaapzak.

Warm slapen in je slaapzak tips

De juiste minimale comforttemperatuur

In welke temperatuur range en in welke condities ga je je slaapzak gebruiken? Comfort is de minimale temperatuur (temperatuur buiten je slaapzak) waarbij je nog comfortabel warm in je slaapzak zal slapen. Maar temperatuuraanduiding van slaapzakken zijn vaak iets te mooi weergeven.

Tip! Tel 5 graden bij de comfort op voor een realistischere waarde van de slaapzak. Zo zal je minder snel een miskoop (te koude slaapzak) doen. Comfort -0 graden is eigenlijk voor 5 graden minimum geschikt.

Let op! Kijk alleen naar comfort of de werkelijke comfort limit temperatuur. Niet naar limit en al helemaal niet naar extreme, deze geheel negeren!

Naast de comforttemperatuur zijn er nog maar factoren waaraan een goede slaapzak moet voldoen:

Het model

Kies voor een mummie model. Een mummie model sluit veel beter aan om je heen dan een dekenmodel en is hierdoor warmer. Een kan ook een optie zijn, maar een quilt is niet de beste keuze als de temperaturen koud en vochtig zijn. Maar ook als je een draaier bent, ontsnapt er continue kostbare lichaamswarmte onder de quilt vandaan.

In mijn blog artikel “Een goede slaapzak kopen” meer hierover.

Tochtsleuf en nekkraag

Koop geen slaapzak voor 3 seizoen en natuurlijk al helemaal niet voor 4 seizoen gebruik, zonder een goede tochtsleuf, nekkraag en aansnoerbaar gezicht gedeelte. De nekkraag moet ook aansnoerbaar zijn. Deze houden de warmte in je slaapzak en de kou buiten. Zeker ook door de nekkraag houd je het veel warmer in je slaapzak.

Natte en koude omstandigheden

Hoe hoger de CUIN hoe warmer en lichter je slaapzak. Maar een hoge CUIN kan instorten als de omstandigheden nat zijn. Als je veel regen kan verwachten is een niet de hoge CUIN juist weer aan te bevelen (650 CUIN Europese norm). Ook is eendendons een betere keuze dan ganzendons onder natte omstandigheden.

Let op! Zorg dat je slaapzak altijd droog is en droog blijft. Berg je slaapzak nooit nat op tijdens een trektocht.

Door verschillende omstandigheden (je lichamelijke conditie en/of de weer omstandigheden) kan je het soms toch koud hebben in je slaapzak, ook al is de comforttemperatuur van je slaapzak goed. Dit is vaak in het begin als je gaat slapen. Maar als het de hele nacht koud hebt gehad is de minimale comforttemperatuur van je slaapzak niet goed.

Warm slapen in je slaapzak tips

Je kunt het comfortabel en warm in je slaapzak krijgen door de volgende punten en tips:

- Tent
Hoe warm/koud is je tent, hoe goed isoleert deze en houdt deze de kou en vocht voor een deel buiten? Dit heeft ook invloed op de temperatuur in je slaapzak en of je lekker warm slaapt in je slaapzak. De keuze van je slaapzak is dus ook afhankelijk van hoe warm je tent is; single wall tent (koude tent, (bijna) zelfde temperatuur als buiten) / double wall tent (binnen warmer dan buiten), 4 seizoenentent (dit is een warme tent).

- Slaapmatje
Een slaapmatje dat goed isoleert zal de temperatuur in je slaapzak verhogen. En een goed slaapmatje zal ook je nachtrust bevorderen. Hoe hoger de R-waarden hoe warmer.

- Slaapkleding
Draag warme kleding in je slaapzak als de omstandigheden koud zijn. Zorg wel dat je altijd warmere kleding overhoudt die je buiten je slaapzak kunt dragen. Dus als je met al je kleding in je slaapzak moet om het warm te krijgen zit je niet goed en is dat zelfs gevaarlijk voor de volgende hike dag. Het dragen van een muts in je slaapzak helpt super goed om het warmer te krijgen.

- Sokken
Draag warme fluffy Merinowollen sokken in je slaapzak.

- Kleding over je slaapzak
Om kou tegen te gaan trek je je (regen)jas dicht geritst over je voeten einde. En heb je nog een fleece of donsjas? Leg deze dan over je slaapzak. Hiermee help je het temperatuurbereik van je slaapzak aan zienlijk te verhogen.

- Eet goed voor het slapen gaan
Ga nooit met een hongergevoel slapen als het koud is. Eten is de brandstof voor je lichaam.

- Bewegen voor slapen gaan
Ga als je het koud voordat je wilt gaan slapen bewegen. Ga springen, met je armen zwaaien en draaien. Alles wat je bloedsomloop extra activeert helpt. Doe dit 2 à 3 minuutjes voordat je gaat slapen.

- Een lege blaas
Niet te veel drinken voor het slapen gaan. Lig je in je slaapzak en moet je plassen, ga dan direct, stel dit niet uit. Je moet uiteindelijk toch naar buiten, uitstellen heeft geen zin.

- Een warme kruik
Heb je genoeg brandstof mee, dan is een warme kruik een cadeautje. Zeker als je last hebt van koude voeten. Vul een 0,5 of 1 liter Nalgene fles met gekookt water, draai deze goed dicht en hup in je slaapzak ermee. Een Nalgene fles blijft enkele uren heerlijk warm. En de volgende dag heb je meteen veilig drinkbaar water. Gebruik hiervoor alleen een Nalgene fles, deze lekken namelijk nooit.

Tot slot

Houdt de vulkracht en dons van je slaapzak in conditie. Als je terug bent van je avontuur berg je je slaapzak altijd op buiten de compressiezak. Dus nooit opbergen in de compressiezak voor lange tijd. Geef je slaapzak de ruimte. Was je slaapzak ze min mogelijk! Het liefst bijna nooit. Ga niet zelf je slaapzak wassen maar laat dat doen door een gespecialiseerd-bedrijf doen.